Egyetemünk története
A Nyugat-magyarországi
Egyetem tíz karral rendelkező, országos és regionális szerepű,
nemzetközileg is jelentős felsőoktatási intézmény, a
nyugat-magyarországi régió szellemi, oktatási és kutatási központja. A
soproni székhelyű Nyugat-magyarországi Egyetem és a szombathelyi
Berzsenyi Dániel Főiskola egyesülésével jött létre 2008. január 1-jén.
Az egyetem karai nagy múltú oktatási intézmények, amelyekben az oktatás évszázados hagyományokra tekint vissza.
Az Erdőmérnöki Kar
jogelődje a Selmecbányán III. Károly által 1735-ben alapított
Bányatisztképző Iskola, melyet Mária Terézia 1762-ben akadémiai rangra
emelt. 1919-ben, miután Selmecbánya a megalakuló Csehszlovákiához
került, a főiskola Sopronba települt át. Az Erdőmérnöki Karon belül
1957-ben elindult a faipari mérnökök képzése, majd az önálló Faipari
Mérnöki Kar létrehozásával 1962-ben megalakult az Erdészeti és Faipari
Egyetem.
Az Erdőmérnöki Karon
erdőmérnöki, környezetmérnöki, környezettani, természetvédelmi mérnöki
és vadgazda mérnöki diplomákat szerezhetnek a hallgatók.
A Faipari Mérnöki Karon
faipari, könnyűipari és ipari termék- és formatervező mérnököket,
gazdasági informatikusokat, iparművészeket, építőművészeket képeznek.
A jelenlegi
Geoinformatikai Kar 1972-ben a székesfehérvári Földmérési és
Földrendezői Főiskola csatlakozásával jött létre, és geodézia,
fotogrammetria, távérzékelés, térinformatika, és földrendezés területen
képez szakembereket.
A Mezőgazdaság- és
Élelmiszertudományi Kar jogelődjét, Európa első agrár-felsőoktatási
intézményét 1818-ban Albert Kázmér szász-tescheni herceg alapította. Az
intézmény professzori kara, az európai hírű oktatás mellett,
mezőgazdasági kutatások elindításában is szerepet vállalt. Napjainkban a
kar képzési kínálata, a hagyományos szakokon /mezőgazdasági-,
növénytermesztő-, állattenyésztő mérnök/ túl, a gazdasági és
vidékfejlesztési-, környezetgazdálkodási agrármérnökök,
élelmiszermérnökök, mezőgazdasági szakoktatók, valamint mezőgazdasági és
élelmiszeripari gépészmérnökök képzésével bővült.
A jogelődjei által
1778-ban alapított győri Apáczai Csere János Kar több mint két évszázad
óta a tanítóképzés egyik elismert hazai intézménye. A kar képzési
kínálata az 1990-es évektől jelentősen bővült. Jelenleg a
pedagógusképzésen túl bölcsészet-, a társadalom-, a gazdaság- és a
sporttudomány területén van lehetőség szakképzettség megszerzésére.
Sopronban a Gyermekkert
Egylet 1874-ben indította az első óvóképző tanfolyamot. Az Isteni
Megváltó Leányai rend óvóképző intézete 1899-ben kezdte meg működését. A
Benedek Elek Pedagógiai Kar napjainkban az óvodapedagógus, a német
nemzetiségi óvodapedagógus, a szociálpedagógus és a csecsemő- és
kisgyermeknevelő képzések hazai bázisa.
A Közgazdaságtudományi
Kart a kor kihívásaira válaszolva hozta létre a Nyugat-magyarországi
Egyetem 2000-ben. A közgazdaságtudományi képzés azonban már ezt
megelőzően, 1995-ben megindult, kezdetben levelező, majd nappali
formában.
A bölcsészet- és
társadalomtudományok a szó legszorosabb értelmében az embert, illetve az
ember világát állítják gondolkodásuk középpontjába. A
Nyugat-magyarországi Egyetemmel egyesült Berzsenyi Dániel Főiskolán 2002
óta működő Bölcsészettudományi Kar (BTK) a bölcsészet- és
társadalomtudományi képzések széles választékát kínálja hallgatói
számára.
A Művészeti, Nevelési- és
Sporttudományi Kar 2002 januárjában jött létre. A meglévő hagyományos
szakok mellett (pedagógusképzés, sport- és művészetközvetítő képzés) az
országos és regionális igényeknek megfelelően lehetőség van a tanári
szakképzettség megszerzésére
A Természettudományi Kar
képzéseit a szombathelyi egyetemi központban végzi 1984 óta. Klasszikus
természettudományi képzései (földrajz, biológia, környezettan, kémia,
fizika, matematika) mellett, a karon folyik gazdálkodás és menedzsment,
és műszaki menedzserképzés is.
A Nyugat-magyarországi
Egyetem szellemiségét tekintve „zöld egyetem”. A természeti, társadalmi,
emberi környezetet az életminőség megőrzése és javítása érdekében
igyekszik alakítani, karait és tevékenységét a környezettudatos
gondolkodásmód jellemzi. Ápolja az erkölcsi és emberi értékeket,
célkitűzéseivel és működésével a régió és az egész ország szellemi
felemelkedését szolgálja.
|